Przewodnik początkującego freelancera – Upwork

freelancer developer

Masz dość siedzenia w biurze i chcesz zostać freelancerem? Przed podjęciem ostatecznej decyzji należy dobrze się zastanowić.

Gdzie się zarejestrować?

Jest wiele portali freelancerskich np.:

Upwork, Guru i Freelancer – tutaj może zarejestrować się każdy. Toptal jest portalem dla zaawansowanych profesjonalistów – aby się tam dostać trzeba przejść szereg rozmów i trudnych testów. Gwarantuje to wysoki poziom usług świadczonych przez freelancerów oraz lepsze i większe zlecenia.

Ja osobiście korzystałam z Upworka. Mam konta również na Guru i Freelancer, ale swoje pierwsze zlecenie złapałam na Upworku i tu już zostałam.  Chciałam podzielić się swoim doświadczeniem.

Dlaczego warto skupić się na jednym portalu?

Dzięki skupieniu się na pracy na jednym portalu, zbudujesz sobie „markę”, masz dłuższą historię zleceń, masz więcej opinii na jednym portalu, twój profil się lepiej pozycjonuje, a w rezultacie możesz podnosić stawkę godzinową. Na Upworku są dodatkowo „wyróżnienia” po kilku pozytywnych zleceniach dostajesz status „rising talent”, a jeśli masz jeszcze więcej zleceń i pozytywne opinie możesz zyskać tytuł „top rated freelancer”. Klienci podczas wyszukiwania freelnacerów mają np. opcję pokaż tylko „top rated”.

Jak wybierać zlecenia?

Korzystaj z filtrów przy wyszukiwaniu zleceń
upwork freelancing
Widok filtrów, aplikowanie na zlecenia; źródło: upwork.com

Historia klienta

To ważny filtr, który często pomaga zwiększyć skuteczność wysyłanych proposali. Czasami zupełnie nowi zleceniodawcy dodają ogłoszenia, ale nikogo nie zatrudniają. Stąd warto odfiltrowywać osoby, które nigdy wcześniej nikogo nie zatrudniły i nie mają żadnej historii ani opinii.
Historia klienta Upwork
źródło: upwork.com

 

Budżet

Możemy filtrować ogłoszenia po kwocie jaką klient jest gotowy zapłacić za zlecenie. Czasami się zdarza, że wynagrodzenie nie jest współmierne do ilości pracy, stąd też nie zawsze to jest najlepsze kryterium do filtrowania.

Budżet klienta Upwork
źródło: upwork.com

Poziom zaawansowania

  • Entry level – najmniejsze stawki i najmniejsze doświadczenie. Wybierz ten poziom jeśli masz niewielkie doświadczenie (dopiero zaczynasz pracować w jakiejś branży), nie masz zbyt dużego portfolio i szukasz pierwszej pracy jako freelancer.
  • Intermediate – średnie stawki i średnie doświadczenie. Poziom dla osób, które zrealizowały już kilka projektów, którymi mogą się pochwalić (możesz np. dodać zewnętrzne projekty do swojego portfolio na Upworku).
  • Expert level – najwyższe stawki i zaawansowane zlecenia. Ten poziom jest dla osób, które mają kilkuletnie doświadczenie w branży, mają duże portfolio i doświadczenie jako freelancer.
poziom zaawansopwania Upwork
źródło: upwork.com

Długość projektu

Jeśli zależy ci na znalezieniu dodatkowej pracy na dłuższy okres (np. 5h w tygodniu) możesz szukać zleceń filtrując po długości projektu np. projekt dłuższy niż 3 miesiące. Z kolei jak zależy ci na krótkim zleceniu możesz zaznaczyć np. projekt krótszy niż tydzień.
długość projektu Upwork
źródło: upwork.com

Ilość proposali

Jeśli wyszukasz ogłoszenia, które mają np. mniej niż 5 proposali i zostały dodane niedawno do systemu to teoretycznie mamy większe szanse na dostanie zlecenia, gdy zleceniodawcy zależy na czasie.  Nie jest to jednak regułą, inni zleceniodawcy będą czekać np. kilka dni i dopiero wtedy będą prowadzić rozmowy, żeby wybrać najodpowiedniejszą osobę.

Ilość proposali Upwork
źródło: upwork.com

Sortowanie zleceń

Istnieje również możliwość sortowania zleceń wg. kryteriów: najnowsze zlecenia, najbardziej trafne zlecenia (najbardziej odpowiednie do zastosowanych filtrów), klienci o najlepszych opiniach, klienci z największymi wydatkami na portalu.

Sortowanie Upwork
źródło: upwork.com
Najlepiej utworzyć najbardziej odpowiadającą dla ciebie kombinację filtrów. Po wpisaniu frazy kluczowej powinny pojawić się zlecenia z nią związane. Jak otworzysz dokładny opis zlecenia koniecznie popatrz boczny panel z historią zleceniodawcy. Tutaj będziesz mógł/mogła zobaczyć np. kiedy klient dołączył do portalu, ile średnio płaci freelancerom za godzinę, ile w sumie wydał pieniędzy na Upworku oraz jakie są o nim opinie.
Upwork freelancer
Potencjalny dobry klient; źródło: upwork.com
Upwork freelancer
Klient, który szuka freelancerów za niską stawkę godzinową; źródło upwork.com
Upwork freelancer
Klient zupełnie nowy, bez historii zleceń; źródło upwork.com

Jak pisać proposale?

Proposal to wiadomość do osoby ogłaszającej zlecenie na portalu freelancerskim. To sposób w jaki można przekonać zleceniodawcę aby zdecydował się na współpracę właśnie z Tobą. Co zrobić aby zwiększyć swoje szanse dostania zlecenia? Przede wszystkim pisz spersonalizowane wiadomości:

 

  • Po pierwsze, dokładnie przeczytaj treść ogłoszenia.
  • Zwracaj się do klienta po imieniu – nie jest to zawsze możliwe, ponieważ dane personalne klienta są ukryte, ale poniżej opisu ogłoszenia znajduje się sekcja „Client’s Work History and Feedback” – tam czasami można dowiedzieć się jak klient ma na imię. Czasami zdarza się, że klient sam podpisze się imieniem i nazwiskiem w treści ogłoszenia.
  • Używaj zwrotów i wyrażeń, które używa zleceniodawca, pokażesz w ten sposób, że wiesz czego dokładnie potrzebuje.
  • Zadaj kilka pytań dotyczących projektu, wykaż zainteresowanie i chęć pomocy.
  • Zapewnij zleceniodawcę, że zadbasz o profesjonalne wykonanie.
  • Testuj które zwroty najlepiej działają.
freelancing upwork
Poszukaj w opiniach o kliencie jego imienia; źródło: upwork.com

Stała stawka czy godzinowa?

Istnieje podział na projekty „fixed price” (z góry ustalona stawka końcowa) oraz „hourly” (praca na godziny). Co jest lepsze? Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie.

 

Początkującym developerom polecam stawkę stałą. Dlaczego? W przypadku, gdy podczas zlecenia pojawi się jakaś trudność i będziesz musiał/musiała sobie z tym problemem poradzić, nie będziesz musieć się zastanawiać czy logować czas potrzebny na znalezienie rozwiązania. Ile zejdzie ci czasu na projekt – twoja sprawa. Wiadomo im szybciej tym lepiej, ale na początek trudno jest szacować ile dany projekt zajmie ci czasu. Pamiętaj, przed podpisaniem takiego kontraktu należy dokładnie poznać oczekiwania klienta oraz jasno określić np. ile uwzględniasz poprawek (zdarza się, że klient zmienia zdanie w trakcie kontraktu – zabezpiecz się na takie sytuacje). Jeśli np. jesteś web developerem to upewnij się jakie wersje przeglądarek mają być wspierane (żeby potem nie było przykrych niespodzianek i dodatkowej pracy). Fixed price jest też dobrym rozwiązaniem również dla osób pracujących kreatywnie np. dla grafików. Ciężko jest pracować na godziny jeśli twoja praca jest wykonywana bez użycia komputera.

 

Pamiętaj, do korespondencji z klientem korzystaj koniecznie z Upwork chat (nie używaj Skype, Whatsapp, maila). W razie problemów miej wszystkie ustalenia z klientem właśnie zapisane na chacie. To ułatwi rozwiązanie wszelkich sporów.

 

Stawka godzinowa jest też dobrym rozwiązaniem. Nie musisz się martwić, jak okaże się że pracy jest więcej niż się spodziewałeś/spodziewałaś na początku projektu. Zwykle przed podpisaniem kontraktu klient wymaga oszacowanie ilości godzin. Przy tym rozwiązaniu możesz też liczyć czas na korespondencję z klientem – w końcu to też praca. Klient może ustalić maksymalną ilość godzin, które możemy przepracować w jednym tygodniu np. max 20h – w celu zabezpieczenia się przed zbyt dużą ilością zalogowanych godzin przez freelancera.

Time tracker – czyli jak logować czas pracy?

Time tracker to specjalna aplikacja desktopowa Upworka – instalujesz, logujesz się na swoje konto. Wybierasz projekt nad którym obecnie pracujesz, piszesz komentarz – co aktualnie robisz, klikasz button i aplikacja zaczyna liczyć ci czas pracy. Program robi jeden screenshot na każde 10 minut pracy (aplikacja zawsze informuje kiedy to robi). Osoba która cię zatrudnia ma potem do tego dostęp/podgląd i musi zatwierdzić, że faktycznie pracowałaś/pracowałeś w tym czasie. Program również liczy kliknięcia myszką i użycie klawiatury. Jeśli przez przypadek zapomnisz wyłączyć time tracker i aplikacja zrobi screenshota jak jesteś np. na Facebooku – spokojnie można usunąć te konkretne 10 min czasu pracy.
Upwork freelancing time tracker
Time tracker – aplikacja desktopowa – źródło Upwork

Kontrakt – co warto wiedzieć

Do kontraktu może dość w na dwa sposoby:  ty aplikujesz na zlecenie albo zleceniodawca zaprasza cię do współpracy. Jeśli uda Ci się przekonać klienta i dogadacie się na konkretne warunki, to klient wysyła ci ofertę (z dokładną stawką godzinową / fixed price). Jeśli zgadzasz się na warunki, musisz zaakceptować ofertę oraz cały regulamin portalu freelancerskiego. Wtedy rozpoczyna się kontrakt. Może być określony czas na wykonanie zlecenia, ale nie musi. W przypadku stawki godzinowej w trakcie kontraktu możesz ją obniżyć, nie możesz jej zwiększyć. W przypadku fixed price, gdy okaże się że klient ma jeszcze więcej pracy niż na początku było to ustalone, może dodać tzw. milestones (kolejne etapy projektu) i co jest fajne, to jeśli klient zaakceptuje pierwszy milestone – to dostaniesz wypłatę z tej części projektu szybciej. Jeśli nie ma milesnotes w projekcie całą kwotę dostajesz dopiero na koniec (to znaczy około tydzień po zakończeniu projektu – w tym czasie klient ma prawo do reklamacji – może zgłosić jakieś uwagi). Przy większych kwotach (powyżej kilkaset dolarów) zdecydowanie polecam poproszenie zleceniodawcy o stworzenie milestones. Możesz również dostać napiwek, jeśli klient będzie zadowolony. Na sam koniec ty wystawiasz opinię klientowi, a on Tobie. Ważne jest to aby pamiętać, że prawa autorskie przechodzą na klienta.

 

Profil płatny czy bezpłatny?

Istnieje coś takiego jak płatny i bezpłatny profil na Upworku. Konto bezpłatne umożliwia ci na zaaplikowanie na około 30 ogłoszeń (dokładniej mamy 60 puntów na wykorzystanie w ciągu miesiąca – zwykle zlecenia „kosztują” 2 punkty). Plan „Plus” pozwala nam na aplikowanie na około 37 zleceń (mamy 75 punktów). Dodatkowo jeśli zlecenie na które zaaplikujesz, a pracodawca w ciągu miesiąca nikogo nie zatrudni, twoje punkty zostaną zwrócone. Plan „Plus” pozwala na podgląd ofert innych freelancerów na konkretne ogłoszenie (minimalna, średnia i maksymalna stawka jaką podali inni freelancerzy). Koszt planu „Plus” to $10 miesięcznie. Osobiście korzystałam z niego przez miesiąc i stwierdziłam, że nie jest on mi potrzebny.

Opłaty

Na chwilę obecną (06.2017) Upwork pobiera opłaty za pośredniczenie o wysokości:
upwork freelancing opłaty
Opłaty; źródło: upwork.com
  • 20% od ustalonej kwoty za pierwsze zarobione $500 z jednym klientem
  • 10% od ustalonej kwoty w przypadku, gdy zarobimy u jednego klienta więcej niż $500,01, ale mniej niż $10 000
  • 5% od ustalonej kwoty, jeśli kontrakty z jednym klientem przekroczą kwotę $10 000

Czyli, należy pamiętać, że podana przez nas kwota (ustalona z klientem) zostanie odpowiednio pomniejszona o prowizję dla Upworka!

Niestety to nie jest koniec opłat. Każda wypłata środków z Upworka na PayPala, bądź na konto kosztuje $2. Możemy też trochę stracić na przewalutowaniu (to już zależy jakie masz konto). No i jeszcze należy zapłacić podatek dochodowy.

Na koniec

  • Warto robić dobrą robotę i dbać o komunikację, wtedy mamy szansę że klienci do nas wrócą lub polecą innym osobom.
  • (Uwaga dla początkujących deweloperów!) dobrze jest najpierw pójść do pracy stacjonarnej na jakiś czas – to daje mega dużo umiejętności do pracy jako freelancer.
  • Praca freelancera pozwala na dowolność, ale może być dość wymagająca pod względem kontaktu z klientem. Jeśli zdecydujesz się na takie rozwiązanie bardzo polecam zrealizować dwa / trzy zlecenia zanim jeszcze zdecydujesz się zrezygnować ze stałej pracy (szczególnie jeśli zamierzasz np. wyjechać za granicę na dłuższy okres i utrzymywać się z pracy jako freelancer). Pozwoli Ci to na przekonanie się czy takie rozwiązanie jest dla Ciebie odpowiednie oraz pozwoli Ci na stworzenie lepszego profilu.
  • Pierwsze zlecenie jest najtrudniej złapać (czeka cię naprawdę sporo pisania proposali), potem jest już coraz łatwiej. Po jakimś czasie klienci sami zaczną się do ciebie zgłaszać.

Jeśli masz jakieś pytania daj znać w komentarzu. Mam nadzieję, że ten artykuł jest dla ciebie pomocny. 🙂

13 odpowiedzi do “Przewodnik początkującego freelancera – Upwork”

  1. Hej

    Uważam, że nie poruszyłaś głównej i najważniejszej opcji, Rozliczenie. Z tego co się orientuję aby dostać wypłatę musimy mieć założoną własną działalność gospodarczą , czyli z podstawowej wypłaty odchodzi nam 500zł + 90 zł księgowy. Wiesz może coś więcej na ten temat ?
    Pozdrawiam 😉

    1. Nie musisz mieć działalności gospodarczej żeby dostać wypłatę na Upworku, ale jak chcesz być freelancerem full time to działalność gospodarcza Ci się jak najbardziej przyda. Osobiście nie jestem ekspertem w tym temacie i nie znam wszystkich możliwości rozliczania tego typu dochodów i nie chcę nikogo wprowadzać w błąd. Jest to sprawa indywidualna i polecam skontaktować się z księgowym/doradcą podatkowym. Ciekawą opcją są też inkubatory przedsiębiorczości, szczególnie dla osób początkujących, wtedy nie musisz prowadzić działalności i w dowolnym momencie możesz zrezygnować: https://inkubatory.pl/

  2. Super, artykuł! Bardzo dziękuję za podzielenie się wiedzą ! 😉
    Mnie czeka jeszcze długa droga, na freelancera, ale dobrze już teraz wiedzieć jak się do tego pomalutku przygotować!
    Pozdrawiam

    1. Dzięki Paulino 🙂 Ja zaczynałam niecałe dwa lata temu jako graphic recorder (bardzo niszowe zajęcie, dość ciężko było znaleźć adekwatne zlecenia i do tego nie miałam portfolio). Trzeba było koło 25 aplikacji. Za to mój chłopak, który był wtedy początkującym web developerem dostał pierwsze zlecenie na które zaaplikował. Sporo zależy od branży, w niektórych jest więcej zleceń w innych mniej.

  3. Siedziałem swego czasu trochę na Upworku. I zgadzam się z tym, że ciężko dostać pierwsze zlecenie. W przeważającym stopniu spowodowane to jest tym, że pełno tam jest Hindusów, którzy mimo, że piszą o wieloletnim doświadczeniu, ustawiają sobie bardzo małe stawki (widziałem gościa który w profilu wpisał sobie 10 lat doświadczenia a stawkę miał 2$ na godzinę). Z tym że jeśli zleceniodawca jest ogarnięty to wie, żeby ich nie brać (w branży developerskiej jest takie określenie „hinduski kod”, który jest synonimem słabego kodu :)) tylko kogoś bardziej ogarniętego.
    PS. taka mała uwaga – w tekście często przewija się „okres czasu”. Jest to pleonazm, bo słowo okres wskazuje już na czas więc drugie słowo jest zbędne.. 😉

    1. Masz rację, jest spora konkurencja. Natomiast uważam, że jeśli zleceniodawca oczekuje porządnego wykonania to jest świadomy, że trzeba za nie zapłacić trochę więcej niż $2/h. Dzięki już poprawiłam 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *