Asana – uniwersalna aplikacja do zarządzania projektami.
branch – gałąź projektu. Wyróżniamy gałąź główną, deweloperską i gałęzie boczne. Gałąź deweloperska to tzw. develop w której znajduje się najbardziej aktualna wersja kodu. Gałąź boczna to taka na której rozwijana jest konkretna funkcjonalność. Gałęzi bocznych może być kilka. Tworzenie gałęzi pozwala na kontrolowanie wersji projektu, przykładowym narzędziem do tego jest GIT.
bug – błąd w kodzie
call – rozmowa z klientem odbywająca się przez komunikator tj. Skype, Google Hangouts
CLI – command-line interface – sposób komunikowania się użytkownika z programem za pomogą tekstowych poleceń wpisywanych do konsoli
code review – proces sprawdzania kodu przez innego programistę/programistkę, zazwyczaj przed połączeniem kodu z głównym branchem deweloperskim
develop – gałąź deweloperska, w której znajduje się najbardziej aktualna wersja kodu
commit – zapis aktualnego stanu kodu w danym momencie
critical – najważniejszy task w danym momencie
feature – funkcjonalność w aplikacji / na stronie internetowej
GUI – Graphical User Interface – sposób komunikowania się użytkownika z programem za pomogą interfejsu graficznego.
JIRA – aplikacja do zarządzania projektami dedykowana dla software developmentu. Pomaga w organizacji pracy zespołu, usprawnia proces naprawiania bugów
JSON – JavaScript Object Notation – uniwersalny format przesyłania danych
master – główna gałąź projektu
merge – połączenie jednej gałęzi z drugą
repozytorium – miejsce w którym trzymane są wszystkie pliki związane z projektem oraz przetrzymywane są informacje na temat historii rozwoju projektu. Pozwala to w łatwy sposób na śledzenie zmian w kodzie.
standup – spotkanie członków zespołu dotyczące danego projektu. Stundupy odbywają się codziennie, każdy członek zespołu określa co udało mu się zrobić dnia poprzedniego, jakie napotkał trudności oraz co zamierza zrobić danego dnia. Mogą się obywać w biurze bądź przez komunikator tj. Skype, Google Hangouts. Project Manager określa priorytety oraz przekazuje dodatkowe informacje ze strony klienta.
taski – pojedyncze zadania wyznaczone przez np. Project Managera, Tech Leada, Testera. Powinny one znaleźć się w aplikacji do zarządania projektem tj. Trello, Asana, Jira. Mogą polegać na stworzeniu konkretnej funkcjonalności, naprawieniu konkretnego buga. Idealnie taski powinny być małe, najlepiej aby czas przeznaczony na ich sfinalizowanie nie przekraczał kilku godzin. W Scrumie maksymalny czas jaki może być przypisany do jednego taska to 2 dni. Jeśli na etapie planningu okazuje się, że dana rzecz ma zając więcej niż dwa dni, to koniecznie trzeba ją podzielić na więcej niż jeden task.
Trello – uniwersalna aplikacja do zarządzania projektami.
Jeśli masz jakieś uwagi lub propozycje pojęć – proszę napisz w komentarzu, postaram się uzupełnić posta.