Konferencja UX oczami developera – czyli Ciemna Strona UX #3

Dzisiaj miałam okazję uczestniczyć w konferencji organizowanej przez ITberries pod tytułem „Break the Rules! – Ciemna Strona UX #3”. Było to ciekawe doświadczenie, ponieważ mogłam słuchać prelekcji i patrzeć przez pryzmat Frontend Developera. W sumie było 12 prelekcji, pod tym linkiem możesz zobaczyć agendę oraz dowiedzieć się więcej o prelegentach. Zebrałam 10 wniosków, które udało mi się zapisać w postaci notatki wizualnej (ang. sketchnote).

1. Badania i burze mózgów przynoszą nowe pomysły i pozwalają na doskonalenie produktów

Badania UX-owe (UX – User Experience) pomagają w dostosowaniu produktu do potrzeb użytkownika. Ich przeprowadzanie oraz analizowanie może prowadzić do odkrywania nowych problemów i potrzeb. W rzeczywistości firmy rzadko dysponują budżetem na takie badania.

2. Moderator może pomóc zespołowi osiągnąć więcej w krótkim czasie

Moderator – tutaj jako osoba zewnętrzna, która przychodzi do firmy na kilka godzin, bądź dni i wchodzi w interakcje z pracownikami firmy (często z różnych działów) i pomaga im w rozwoju / znalezieniu rozwiązań na problemy i ustaleniu konkretnych działań.

3. Praca z personami pozwala na więcej empatii

„Persony to swoisty archetyp użytkownika danego produktu przedstawiony w postaci perswazyjnego, „uczłowieczonego” opisu cech, umiejętności, potrzeb, celów (zarówno życiowych jak i realizowanych przy użyciu produktu). Zadaniem tych modeli jest przybliżenie zespołowi pracującemu nad projektem różnych typów użytkowników, tak, aby ułatwić podjęcie decyzji związanych z koncepcją, funkcjonalnościami projektu oraz grafiką.”

źródło: http://uxbite.com/2010/08/tworzenie-person/

Poznawanie i pracowanie z personami pozwala na przybliżenie potencjalnego użytkownika produktu czy usługi. Zamiast abstrakcyjnych użytkowników mamy do czynienia z profilami osób, co pozwala twórcom na więcej empatii.

4. Machine learning może być przyszłością projektowania oraz ulepszania produktów

Sztuczna inteligencja rozwija się z niebywałą prędkością, jest w stanie tworzyć muzykę, pomagać w rozpoznawaniu chorób. Również zagadnienie self-driving cars jest bardzo fascynujące. Jaka będzie przyszłość projektowania i developmentu w erze maszyn? Przekonany się za pewne w przeciągu dekady.

5. Testujmy i ulepszajmy MVP (minimum value product)

Dzięki testowaniu MVP możemy w szybki sposób zweryfikować czy pomysł produktu / usługi jest trafny, a dzięki analizie będziemy mogli sprecyzować oczekiwania użytkowników i wyjść im na przeciw z skrojonymi na miarę rozwiązaniami.

6. Istotne jest projektowanie badań – najlepiej w interdyscyplinarnym teamie

Projektowanie badań jest samo w sobie ciekawym zagadnieniem. Tutaj również możemy starać się aby UX był jak najlepszy. Nie dość, że trzeba dbać o jasno sformułowane pytania, odpowiednie pola do odpowiedzi, to możemy również użyć kreatywności aby zaangażować osobę, która bierze udział w badaniu.

7. Obserwowanie użytkownika podczas badań może zaburzać wyniki

Ludzie, który są świadomi, że biorą udział w badaniu mogą zachowywać się zupełnie inaczej niż w rzeczywistości. Przy organizacji testów wato o tym pamiętać.

8. Komputery mogą rozpoznawać emocje użytkownika w głosie – szansa na rozwój UX?

Komputery mają coraz większy wpływ na nasze życie, są one już w stanie rozpoznawać emocje na podstawie głosu bądź mimiki twarzy. Jest to szansa na rozwój UX, ponieważ znając emocje użytkownika, jako twórcy, projektanci i developerzy możemy na nie odpowiednio reagować.

9. Konflikt UX/UI vs Developer – umiejętność przyjmowania krytyki, umiejętność dawania konstruktywnego feedbacku, otwartość na inne rozwiązania oraz edukacja

W pracy osobiście spotkałam się z sytuacją, w której Designer kłócił się z Developerem. Każdy miał swoją rację i nie dopuszczał innego rozwiązania. Czasami warto się zastanowić dlaczego dana osoba tak myśli. Zastanowić czy moje rozwiązanie jest na pewno najlepsze? Szanujmy siebie nawzajem i uczmy się od siebie.

10. Developer ma wpływ na UX!

Developerzy mają ostateczny wpływ na wygląd i działanie stron / aplikacji / oprogramowania. Powinniśmy to brać pod uwagę podczas wdrażania funkcjonalności.

Serdecznie polecam branie udał w podobnych wydarzeniach. Zdecydowanie to poszerza horyzonty oraz  pozwala na zaczerpnięcie wiedzy z pokrewnych dziedzin, a w rezultacie lepsze zrozumienie innych ludzi.

5 odpowiedzi do “Konferencja UX oczami developera – czyli Ciemna Strona UX #3”

  1. Cześć Sówka,

    Po przeczytaniu tego posta mam poczucie pewnego braku.

    Mianowicie w twoim pości zebrakło mi na początku jakiegoś wyjaśnienia czym jest UX. Wystarczyło by rozwinięcie skrótu. Każdy z twoich przemyśleń można by opisać nieco szerzej, było by to dla mnie wartością dodaną którą wyniósłbym po przeczytaniu twojego wpisu. Rzuciłaś tylko hasło, przydałby jakiś krótki przykład lub uzasadnienie.

    – Jak moderator może pomóc zespołowi?
    – Dlaczego mamy testować i ulepszać MVP?

    Zacząłem czytać twojego bloga, i muszę przyznać że ma on w sobie coś co przyciąga (przynajmniej dla mnie).

    1. Hexatorn, masz rację powinnam bardziej rozwinąć każdy z tych punktów. Muszę przyznać, że z każdym napisanym wpisem się uczę i każdy komentarz z konstruktywną krytyką jest dla mnie bardzo cenny. Dzięki, popracuję nad tym.

  2. A napiszesz mi w komentarzu co się kryje pod tymi 10 punktami? Może być także na priv. via e-mail.

    Naprawdę mnie zainteresowałaś nimi.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *