Praca developera – najważniejsze pojęcia

praca developera

Asana – uniwersalna aplikacja do zarządzania projektami.

branch – gałąź projektu. Wyróżniamy gałąź główną, deweloperską i gałęzie boczne. Gałąź deweloperska to tzw. develop w której znajduje się najbardziej aktualna wersja kodu. Gałąź boczna to taka na której rozwijana jest konkretna funkcjonalność. Gałęzi bocznych może być kilka. Tworzenie gałęzi pozwala na kontrolowanie wersji projektu, przykładowym narzędziem do tego jest GIT.

bug – błąd w kodzie

call – rozmowa z klientem odbywająca się przez komunikator tj. Skype, Google Hangouts

CLI – command-line interface – sposób komunikowania się użytkownika z programem za pomogą tekstowych poleceń wpisywanych do konsoli

code review – proces sprawdzania kodu przez innego programistę/programistkę,  zazwyczaj przed połączeniem kodu z głównym branchem deweloperskim

develop – gałąź deweloperska, w której znajduje się najbardziej aktualna wersja kodu

commit – zapis aktualnego stanu kodu w danym momencie

critical – najważniejszy task w danym momencie

feature – funkcjonalność w aplikacji / na stronie internetowej

GUI – Graphical User Interface – sposób komunikowania się użytkownika z programem za pomogą interfejsu graficznego.

JIRA – aplikacja do zarządzania projektami dedykowana dla software developmentu. Pomaga w organizacji pracy zespołu, usprawnia proces naprawiania bugów

JSON – JavaScript Object Notation – uniwersalny format przesyłania danych

master – główna gałąź projektu

merge – połączenie jednej gałęzi z drugą

repozytorium – miejsce w którym trzymane są wszystkie pliki związane z projektem oraz przetrzymywane są informacje na temat historii rozwoju projektu.  Pozwala to w łatwy sposób na śledzenie zmian w kodzie.

standup – spotkanie członków zespołu dotyczące danego projektu. Stundupy odbywają się codziennie, każdy członek zespołu określa co udało mu się zrobić dnia poprzedniego, jakie napotkał trudności oraz co zamierza zrobić danego dnia. Mogą się obywać w biurze bądź przez komunikator tj. Skype, Google Hangouts. Project Manager określa priorytety oraz przekazuje dodatkowe informacje ze strony klienta.

taski – pojedyncze zadania wyznaczone przez np. Project Managera, Tech Leada, Testera. Powinny one znaleźć się w aplikacji do zarządania projektem tj. Trello, Asana, Jira. Mogą polegać na stworzeniu konkretnej funkcjonalności, naprawieniu konkretnego buga. Idealnie taski powinny być małe, najlepiej aby czas przeznaczony na ich sfinalizowanie nie przekraczał kilku godzin. W Scrumie maksymalny czas jaki może być przypisany do jednego taska to 2 dni. Jeśli na etapie planningu okazuje się, że dana rzecz ma zając więcej niż dwa dni, to koniecznie trzeba ją podzielić na więcej niż jeden task.

Trello – uniwersalna aplikacja do zarządzania projektami.

Jeśli masz jakieś uwagi lub propozycje pojęć – proszę napisz w komentarzu, postaram się uzupełnić posta.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *